RSS

"Pepatah Orang Tua"

Assalamualaikum dan salam 1 malaysia. OK. Kebanyakan owg pada masa kini sering terpengaruh dgn pepatah org tua dan yg pling bahaya ad sesetengah yg mempercayainya sehingga boleh membawa kpd unsur tahyul dan syirik kpd Allah s.w.t.

Sebagai contoh ad org berkata jgn selalu menyanyi semasa di dlm dapur nnti dpt suami tua ( bg yg perempuan ). Sebenarnya, mereka saje mencipta pepatah ini sbb tkowt nasi hangus di masak dan lauk menjadi kurang enak sbb leka menyanyi. Bukankah jodoh dan pertemuan itu di tangan Allah. Mcm mane kowang sume ley ckp dpt suami tua? Kowang Tuhan ke? Nauzubilah.

Selain itu, ada juga masyarakat kita yg mengatakan bahawa jgn beralih tempat ketika sdg makan nanti kahwin ramai. Sekali lagi saya ingin menegaskan di sini adakah anda Tuhan untuk meramal sesuatu bnde yg akn terjadi? MasyaAllah. Sebenarnya, org - org tua sgje juga mencipta pepatah ini kerana tidak sopan untuk kita beralih tempat ketika sedang makan. Tindakan ini dianggap kurang sopan dalam masyarakat Melayu.

Oleh itu, renung-renungkanlah dan muhasabah diri. Jika perbuatan ini diamalkan dalam keluarga anda berpesan pesan lah kpd mereka supaya budaya ini tidak berleluasa sehingga generasi akn dtg. Saya juga ingin memohon maaf jika terguris hati para pembaca dan cuba lah berubah.

Sampai disini saje coretan buat kali ini. Sehingga berjumpa lagi. Assalamualaikum dan bye. :D



Kau Fikirlah.....

0 comments:

Post a Comment